Veelgestelde vragen
Toelating
Elke ouder kan zijn of haar kinderen op IBS De Reiziger inschrijven, ongeacht godsdienst of levensbeschouwing. De scholen werpen geen financiële drempels op voor ouders om hun kind onderwijs te laten volgen. Het bevoegd gezag besluit over de toelating en verwijdering van leerlingen. Over de toelating van leerlingen op scholen voor primair onderwijs bestaat duidelijke, heldere wetgeving. De vrijheid voor het kiezen van een school is een recht van de ouder/verzorger. De plicht om een kind in te schrijven, berust bij de persoon die het feitelijk gezag over het kind uitoefent.
Procedure aanmelding
De procedure voor aanmelding is als volgt:
1. Contact opnemen met school voor informatie over de aanmelding. Dit kan telefonisch als via het e-mailadres: info@ibsdereiziger.nl.
2. Na uw contact gaan wij kijken of er plek is voor uw kind. Voor de groepen 1 moet u zich wel op tijd aanmelden. Voor de overige groepen kunt u het beste voor de meivakantie uw kind aanmelden. Wij hanteren geen wachtlijst voor de zij instromers.
3. Na dit proces wordt u gecontact over de beschikbaarheid. Als er plek is, dan wordt er gelijk een afspraak gemaakt met u voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding.
4. Tijdens het kennismakingsgesprek krijgt u een (voorlopig) inschrijfformulier, welke u moet invullen en ondertekenen.
5. Na dit proces gaan wij informatie opvragen bij de vorige school of de kinderopvang (peuteropvang) over uw kind. Als deze informatie compleet is, dan contacteren wij u over de aanmelding.
6. Voordat de eerste schooldag begint, mag uw kind in overleg met de docenten proefles meedraaien om wellicht alvast te wennen (geldt alleen voor de groepen 1). Hier mogen de ouders ook voor de gewenning even kort bij blijven in de ochtend.
Scholen zijn verplicht ongeoorloofd schoolverzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. Soms kan een leerling niet naar school en is er sprake van geoorloofd schoolverzuim. Op de website van de Rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl) staat wanneer er sprake is van geoorloofd verzuim. Als uw kind ziek is of om een andere reden niet op school kan komen, dient u ons dat zo spoedig mogelijk tussen 08.00 en 08.30 uur telefonisch (op het nummer 010-3071844) te contacten.
Verlof buiten schoolvakanties
Vrij krijgen buiten de schoolvakanties is (bijna) nooit mogelijk. Ieder jaar controleert de leerplichtambtenaar diverse scholen of de regels rondom het zogenaamde extra verlof goed uitgevoerd worden. Familiebezoek, verwachte verkeersdrukte, het niet kunnen boeken van een vliegticket in een bepaalde week, een speciale vakantieaanbieding, of het feit dat een ander kind uit het gezin al vrij is zijn géén geldige redenen om extra vakantieverlof te krijgen, eerder met vakantie te gaan of later terug te komen. Ook een werkgeversverklaring vormt geen reden om automatisch extra vakantieverlof te krijgen. Bijna altijd liggen hieraan economische en/of organisatorische redenen ten grondslag en volgens de leerplichtwet is dit geen reden om extra vakantieverlof te mogen verlenen.
Verlof wegens andere gewichtige omstandigheden
Het is slechts in een zeer beperkt aantal situaties mogelijk om extra verlof te verkrijgen. Er moet sprake zijn van gewichtige omstandigheden, bijvoorbeeld: het overlijden van naaste familieleden, bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel, het bijwonen van een huwelijk van een naaste familielid en verhuizing. In genoemde situaties wordt u gevraagd hier bewijs van te tonen, zoals: overlijdensakte, medische verklaring, trouwboekje en uittreksel burgerlijke stand. Tevens is het soms mogelijk om vanwege de specifieke aard van het beroep van de ouder(s) in aanmerking te komen voor extra verlof, maar alleen wanneer het voor het gezin in geen enkele schoolvakantie mogelijk is om twee weken aaneengesloten vakantie te hebben. Er moet dan voornamelijk worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden en respectievelijk werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in een schoolvakantie vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn (en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakantie tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden. Slechts het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende.
Aanvragen voor vakantieverlof voor de eerste twee lesweken van het schooljaar worden nooit gehonoreerd. Verlofaanvragen moeten tijdig en schriftelijk ingediend worden. Verlofaanvragen tot en met 10 schooldagen worden behandeld door de schooldirecteur, waarbij hij/zij vaak advies vraagt aan de leerplichtambtenaar over het wel of niet toekennen van het verlof. Verlofaanvragen van meer dan 10 dagen worden in behandeling genomen door de leerplichtambtenaar. Als er ongeoorloofd toch vakantieverlof wordt opgenomen, dan is de directeur verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar. Tegen ouders kan proces-verbaal worden opgemaakt. De rechter kan in die gevallen een forse geldboete opleggen.
Schoolverzuim
Sinds 1 augustus 1998 dient iedere school een algemene klachtenregeling te hebben en ook een klachtenregeling met betrekking tot ongewenste intimiteiten. Wij vinden dat het zorgvuldig omgaan met problemen en klachten de school ten goede kan komen. Een goede klachtenregeling kan namelijk een signaalfunctie hebben voor de school. Wij zien de klachtenregeling dan ook als een onderdeel van ons kwaliteitsbeleid.
Twee soorten klachten
1. Algemene klachten en vragen kunt u aan de leerkracht van uw kind voorleggen. Mocht u daarna nogverder willen met uw klacht, dan kunt u terecht bij de directeur van de school.
2. Klachten/meldingen waarmee personen bij de (school) vertrouwenspersoon terecht kunnen.
Denk hierbij aan ongewenst gedrag zoals:
• (Seksuele) intimidatie (opmerkingen, gebaren, aanrakingen en e-mail);
• Discriminatie (geloof, uiterlijk, sekse, sociaal milieu, handicap en seksuele voorkeur);
• Agressie en geweld (verbaal en/of fysiek);
• Diverse vormen van pesten (bespotten, roddelen, uitsluiten en bedreigen). Andere zaken die het werken onaangenaam of onmogelijk maken;
• Klachten over het functioneren van collega’s, door ouder(s) of andere collega(‘s);
• Klachten door ouders over andere ouders of kinderen;
• Vermoedens van verwaarlozing.
De vertrouwenspersonen van IBS De Reiziger is:
• juf Sousan (sbouzidi@ibsdereiziger.nl)
- Procedure algemene klachten
U kunt zaken bespreken bij de directeur van de school. Als u echt een klacht wilt indienen dan dient u zich te wenden tot:
Stichting Islamitisch College T.a.v. dhr. H. H. Gögüs, algemeen directeur, Dr. Kuyperlaan 12, 3118 RR te Schiedam.
De klacht moet binnen 6 weken na het formele besluit zijn ingediend bij de algemeen directeur. Dit dient te gebeuren door middel van een ondertekende brief waarin duidelijk wordt aangegeven om welke beslissing of situatie het gaat, wat uw argumenten zijn en wat u graag wilt dat er wordt besloten.